صنعت شیرینی و شکلات

صنعت شیرینی و شکلات در غرب تقریباً یک صنعت بالغ و توسعه یافته محسوب می شود و دارای نرخ رشد متوسط سالانه 2% است. عواملی که رشد در این صنعت را ایجاب می کنند، سلامت، لذت و راحتی بیشتر هستند. تولید کنندگان صنعت شیرینی و شکلات در دنیا سعی در جلب توجه گروهی از مصرف کنندگان که دغدغه سلامت دارند میکنند، و از این طریق رویکرد جدیدی نسبت به بازار و همچنین محصول تولیدی خود پیدا کرده اند. به طور مثال بازار محصولات بدون قند در کشورهای اسکاندیناوی بسیار گرم است و این گروه از محصولات غذایی 10% کل صنعت شیرینی و شکلات را در این منطقه در اختیار دارند و با رشد سالانه 15% اهمیت مقوله سلامت در تولیدات صنایع غذایی را گوشزد می کند. شاید امروز بیشترین سهم تولید محصولات بدون قند در اختیار “آدامس” باشد اما جدیداً توجه جدی شرکت های تولید کننده شیرینی و شکلات به تولید “شکلات” های بدون قند جلب شده است.

در مورد کشور عزیزمان ایران نیز باید گفت که شیرینی و شکلات یکی از صنایع اصلی غذایی و حتی یکی از شاخص ترین صنایع در صنعت تولید کشور است. به طور مثال صنعت شیرینی و شکلات در سال 1392 با چیزی بالغ بر 500 میلیون دلار صادرات سهم بسزایی در سبد صادراتی صنایع غذایی داشته است. این در حالی است که کارشناسان ظرفیت صادرات در این بخش را تنها به کشورهای همسایه بیش از یک میلیارد دلار ارزیابی می کنند.

برخی رویکردهای جدید در بازار شیرینی و شکلات اروپا شامل موارد ذیل هستند:

_منشاء و اعتبار محصول. به طور مثال مصرف کنندگان شکلات ها را با توجه به منشا مواد اولیه آن و درصد (بالاتر از 70%) کاکائوی آن انتخاب می کنند و همچنین اهمیت می دهند که کل کاکائوی استفاده شده در شکلات از یک مزرعه تهیه شده باشد و مخلوطی از مواد اولیه متفاوت نباشد

_توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکت های تولید کننده صنایع غذایی بینش جدیدی در جهت تولید با معیارهای اخلاقی جامعه را باعث گردیده است. به طور مثال چنانچه جامعه اسانس و رنگ در بیسکویت را نمی پسندد،تولیدکنندگان نیز به تهیه بیسکویت کره ای نه با اسانس کره بلکه با محتوی کره واقعی اقدام می کنند.

_آدامس های با عملکرد خاص کم کم بخشی از سهم بازار را از اختیار برندهای معروف آدامس خارج می کنند. برای رقابت با این، تولید کنندگان آدامس مجبور به سرمایه گذاری و نوآوری در تولید آدامس هایی با مواد اولیه ویژه برای عملکردهای خاص هستند. مثلاً آدامس نیکوتین دار که به منظور ترک اعتیاد به سیگار تولید می شود یا آدامس هایی که به Think Gum  معروف شده اند و گفته می شود که قابلیت های فکری با مصرف این نوع آدامس افزایش می یابند.

رویکردهای بالقوه ی بازار شیرینی و شکلات :

_استفاده از میوه ها به عنوان مواد سازنده شیرینی و شکلات باعث هر چه سالم تر بودن و طبیعی بودن این نوع محصولات می گردند و مصرف کننده هایی را که دغدغه سلامت مواد غذایی دارند را منتفع می کنند. مانند استفاده از کشمش، تمشک و سایر میوه های خشک در بیسکویت، کیک، نان و غیره و یا تاکید بر وجود سبوس گندم در محصولات نانی و بیسکویت های سبوس دار. به نظر می رسد نقش میوه ها در صنعت شیرینی و شکلات در آینده روز به روز افزایش خواهد داشت.

_مواد غذایی ارگانیک یا طبیعی.امروز در بیشتر کشورهای اروپایی تقاضا برای محصولات ارگانیک لبنی بسیار بالا است و می توان صنعت لبنیات را پیشرو در ارائه ی محصولات ارگانیک نامید. پیش بینی می شود در آینده تقاضا برای شیرینی و شکلات ارگانیک نیز بسیار چشمگیر باشد.

_بیسکویت ها و اسنک های عصرانه؛ پیش بینی کارشناسان رشد سریع تقاضا برای بیسکویت هایی است که بتوان آنها را به عنوان عصرانه مصرف کرد.

صنعت غذا در ایران به مانند کشورهای اروپایی به بلوغ کامل نرسیده است، لذا نرخ رشد در این صنعت بسیار بالاست. از طرفی می توان گفت صنایع غذایی کشورمان و به طور ویژه صنعت شیرینی شکلات –با حفظ اصالت های سنتی- راهی را می رود که صنایع مشابه اروپا در سالهای گذشته پیموده و موفق بوده اند. لذا می توان با اطمینان بالا پیش بینی کرد که آنچه در دنیا و در کشورهای پیشرفته تر اتفاق می افتد همزمان یا با تاخیری چند ساله در کشورمان ایران نیز حادث خواهد شد.

This post is also available in: English